Interne leerlingenbegeleiding

Als een leerling het om de een of andere reden wat moeilijker heeft, zijn we er om te helpen. De klasleraar, een andere leraar of leerlingbegeleider kunnen als eerste een luisterend oor bieden. Daarnaast is er een sterk uitgebouwde leerlingenbegeleiding die je verder op weg kan helpen.

Opvoedersteam

Een school is als een schip. Directie houdt de koers aan en leerlingen verkennen nieuwe horizonten met hun leerkrachten als belangrijk kompas. Maar wat als het stormt? Een motor uitvalt? Of een onverwachte weerstand opduikt? Dan leunt dat immense vaartuig op de stabiliteit van de romp.

En die romp, dat zijn wij: de opvoeders op school. In moeilijke of hectische omstandigheden bewaren we de rust. Wat gebroken is, fiksen we. Letterlijk: lockers, boekentassen, smartphones, jassen … Maar evengoed helen we bij ruzies, gebroken harten, lastige thuissituaties, tegenvallende toetsen. We streven constant naar een evenwicht tussen grens en vrijheid. Dat bereiken we door véél overleg, blijvende nieuwsgierigheid in ons vak en vooral door een straffe samenwerking.

Onder de waterlijn zijn we misschien niet altijd zichtbaar, wel onmisbaar?

Onze opvoeders hebben in januari 2020 de award ‘Opvoedersteam van het jaar 2020’ gewonnen, de leerlingen van het Lyceum zijn bij hen zeker in goede handen!

Nood aan een gesprek?

Leerlingen kunnen voor om het even welk probleem terecht op het leerlingensecretariaat. De leerlingenbegeleiders staan elke dag klaar voor de leerlingen: voor een vraag, een gesprek, een praktisch probleem of begeleiding.
maandag07.45 - 11.3012.45 - 17.00
dinsdag07.45 - 11.3012.45 - 17.00
woensdag07.45 - 13.30
donderdag07.45 - 11.3012.45 - 17.00
vrijdag07.45 - 11.3012.45 - 16.45

LEERBEGELEIDING

In de eerste graad besteden we veel aandacht aan leren leren. Vakleraren geven heel wat tips over hoe je hun vak best kan studeren. Ook met inhoudelijke vragen over een bepaald vak spreek je in de eerste plaats je vakleraar aan. Daarnaast willen we de leerlingen ook een algemene studiehouding aanleren.

De leerlingen van de eerste graad hebben hiervoor wekelijks een kompasuur. Tijdens dit uurtje kompas begeleiden we de leerlingen in het plannen en organiseren van hun schoolwerk, toch wel een uitdaging voor een leerling van de eerste graad. Hiervoor werd een eigen planningsagenda ontwikkeld, waarmee de leerlingen stap voor stap leren werken in de loop van het eerste jaar. Daarnaast willen we leerlingen ook leren zelfstandig werken. Ten slotte willen we hun computerkennis verbeteren door hen goed te leren werken met het digitaal leerplatform Smartschool en met enkele computerprogramma’s zoals Word en PowerPoint.

Leerlingen met studieproblemen kunnen leerbegeleiding volgen. Dit gebeurt in groep of soms individueel. Er wordt zowel aan een goede studiehouding (regelmatig studeren, plannen …) gewerkt als aan een goede studiemethode. Als je als ouder vragen hebt over de studiemethode van je zoon of dochter, kan je contact opnemen met de leercoördinator.

leercoördinator Fleur Lanssens

ZORGBEGELEIDING

zorgcoördinator Caroline Borremans

Wanneer je het om de een of andere reden wat moeilijker hebt, staan we voor je klaar. Je klasleraar, een andere leraar of een leerlingenbegeleider bieden je graag een luisterend oor. Leerlingen met specifieke noden, vragen en problemen kunnen altijd terecht bij mensen van de leerlingenbegeleiding. Ook als je als ouder een vraag hebt i.v.m. het welbevinden van je zoon of dochter, functioneren in de klas e.d. kan je de zorgcoördinator contacteren.

Daarnaast is er op school ook wekelijks overleg met het zorgteam, samengesteld uit directie, opvoeders, de leer- en zorgcoördinator en tweewekelijks ook met de contactpersoon van het CLB. In dit overleg worden afspraken gemaakt over de aanpak en begeleiding van individuele leerlingen. Samen met de ouders en het CLB willen we elke leerling de kans bieden een maximale haalbare leerwinst te verwerven en zich te ontplooien tot een zelfbewuste en zelfstandige jongere.