Wedstrijden

Onze school neemt jaarlijks deel aan heel wat olympiades en wedstrijden voor verschillende vakken. Zo is er elk jaar ‘the big challenge’ voor Engels, Olyfran voor Frans, Euroclassica voor Latijn en Grieks, de STEM-olympiade voor techniek, de kangoeroewedstrijd voor wiskunde en de Junior Journalistwedstrijd van het Davidsfonds.

En wij zijn bijzonder trots te kunnen zeggen dat elk jaar opnieuw heel wat leerlingen schitterende ereplaatsen en mooie prijzen wegkapen! Proficiat!

PROFICIAT

Noor Soenen (2LATb) laureaat schrijfwedstrijd Junior Journalist

Op zondagmorgen 21 januari 2024 maakte Davidsfonds Ieper op Toast Literair de laureaten bekend van de Junior Journalist Wedstrijd, de grootste schrijfwedstrijd in Vlaanderen en Brussel. Het centrale thema was dit jaar ‘Oost west, thuis best’.

Op deze prijsuitreiking werd de winnaar van de derde graad basisonderwijs bekendgemaakt, alsook de winnaar van de eerste graad secundair onderwijs. In deze categorie schreven alle tweedes van het Lyceum een artikel, alsook 2de Economie en organisatie c van de Heilige Familie. De beste artikels van elke klas bereikten via de vakleraren Nederlands de jury.

Het ingezonden artikel getiteld ‘Het thuisgevoel in het buitenland’ van Noor Soenen (2LATb) kwam er als beste uit. Zij interviewde Dennis Vanelslander die beroepsmatig af en toe naar het buitenland trekt. Ze kreeg een pluim van de jury omdat ze met alle voorschriften rekening hield en met een vlotte pen inkijk gaf in het leven van Dennis. Evenzeer blijft ze trouw aan het thema van dit jaar zonder het breed uit te smeren. Noor mag zich een jaar lang Junior Journalist van Ieper noemen.

Laurens Michalski (2MTWb) won de tweede prijs en Lotte Hillewaere (2LATc) vervolledigt de top drie. Op de foto staan naast schepen Yves Goudeseune, juryverantwoordelijken en bestuursleden van het Davidsfonds ook nog de winnaars van het basisonderwijs en de aanwezige winnaars van het secundair onderwijs: Noor Soenen (2LATb), Laurens Michalski (2MTWb), Lotte Hillewaere (2LATc) en op een gedeelde vierde plaats Amber Alleweireldt (2GLA), Léonie Billiau (2MTWe), Rhune Demey (2MTWf), Maure De Witte (2MTWg), Leonie D’hulster (2MTWp), Nille Neyrinck François (2MTWc), Fien Taveirne (2A ECOc) en Achiel Vanacker (2LATa).

bron foto: Erwin Gabriëls

Tijdens de jaarlijkse STEM-olympiade gaan leerlingen de uitdaging aan om probleemoplossend te denken als een echte ingenieur en krijgen ze de kans om lessen wiskunde, wetenschappen en techniek toe te passen.

2024 is voor onze school een topjaar voor de STEM-olympiade: leerkracht Jonas Cappoen is bij de top 10 van de 296 deelnemende leerkrachten en leerling Nio Derdaele (2MTWe) behoort bij de 64 finalisten van de 34.000 deelnemers! Beiden mochten op 9 maart naar de finale in Brussel.

Vorig schooljaar namen de leerlingen van het Lyceum deel aan The Big Challenge: een wedstrijd waar leerlingen hun talent voor de Engelse taal kunnen laten zien. Onze eerste– en tweedejaars wedijverden elk op hun eigen niveau met duizenden jongeren van hun leeftijd.

De topper van onze eerstejaars, Lasse (1LATa), slaagde erin om met een score van 329,75/350 een 9e plaats op de nationale ranking binnen te rijgen.

De primus uit het tweede jaar, Lina (2MTWe), deed nog straffer en behaalde met een score van 323,75/350 een heuse 5e plaats op de nationale ranking!

ELLA KUYLE WINT JUNIOR JOURNALISTWEDSTRIJD VAN HET DAVIDSFONDS

Op zondag 22 januari vond de digitale prijsuitreiking van de Junior Journalistwedstrijd van het Davidsfonds in het Perron plaats. Elf leerlingen van het tweede jaar in het Lyceum haalden een finaleplaats.

In de voorbije edities kregen de auteurs steevast de opdracht om een verhaal te verzinnen en neer te schrijven. Deze keer moesten de deelnemers een tekst schrijven die in de krant zou kunnen verschijnen. Met het thema ‘#trots #lokale helden’ moesten de tweedejaars in kleine groepjes een markante, plaatselijke persoonlijkheid interviewen. Nadien verwerkten ze individueel de verzamelde info in een krantenartikel zonder daarbij de simpele weg van vraag-antwoordstructuur te kiezen.

Uit elke klas van het tweede jaar werd een winnaar gekozen. Tijdens de proclamatie op zondag 22 januari kregen deze finalisten eindelijk te horen wat de jury van hun artikel vond.

Ella Kuyle uit 2MTWb won deze schrijfwedstrijd. Haar artikel over de Ieperse Jennie Vanlerberghe, de oprichtster van Moeders voor Vrede, werd door de jury geprezen omwille van de perfecte opbouw. Ook inhoudelijk was het artikel met de titel ‘Ieperse Jennie Vanlerberghe, een held voor veel vrouwen’ bijzonder sterk. Ella grijpt de lezer meteen! Met dit artikel neemt zij nu ook aan de nationale finale deel.

De tweede plaats ging naar Joppe Lyphout uit 2MTWg. Joppe schreef een artikel over landbouwer Joeri Demonie die de job nog steeds uitoefent uit liefde voor zijn dieren. Joppe hekelt in zijn artikel de onhoudbare situatie voor veel landbouwers. Door de strenge stikstofnormen zijn velen genoodzaakt om de job van hun dromen op te geven.

De derde plaats is voor Leonard Becuwe uit 2GLA. Hij interviewde zijn grote voorbeeld, Tijs Mauroo. Dankzij de aantrekkelijke vragen van Leonard en de interessante antwoorden van Tijs, werd dit een heel boeiend artikel.

Alle andere leerlingen van het tweede jaar haalden een gedeelde vierde plaats. In alfabetische volgorde zijn dat: Roxanne Algoet (2MTWc), Sam Decroix (2LATc), Dieuwke De Mey (2MTWe), Anna Depinois (2LATa), Juliette Gevers (2MTWh), Gaëlle Luca (2MTWf), Ella Maddelein (2LATb) en Amber Noppe (2MTWa).

Dikke proficiat aan alle deelnemers! Ella Kuyle mag zich een jaar lang ‘junior journalist van Ieper’ noemen. We wensen haar alle succes toe in de nationale finale en hopen dat ze ook daar wint.

bron foto: Erwin Gabriëls